Case   |  maandag 15 oktober 2018
609 × gelezen

De rol van data in employee experience


Employee experience

De arbeidsmarkt is krap en goede medewerkers hebben de banen voor het uitzoeken. Wat we kunnen leren van marketing is dat het minimaal vijf keer zoveel kost om een nieuwe klant aan te trekken, dan een bestaande klant te behouden. Dit geldt ook voor personeel.

Het binden en boeien van de huidige medewerkers is vele malen efficiënter dan nieuwe medewerkers aantrekken. En als je investeert in het aantrekken van nieuwe medewerkers, hoe doe je dit dan zo efficiënt mogelijk? Het antwoord op deze vraag is: employee experience. Expert op het gebied van employee experience, data-analyse en data science is Digital Power, partner van Driessen Professionals. Zij namen ons mee in de wereld van employee experience en dit delen we graag met u. 

Digital Power met de afdeling HRM aan de slag met de exployee experience

Een prettige ervaring, daar draait het om

Gökhan Arslantas, consultant bij Digital Power, legt uit wat de meerwaarde van employee experience is: “Uit onderzoek blijkt dat werkzoekenden zich steeds meer richten op de ervaring die ze hebben met een organisatie. Dit geldt overigens ook voor de medewerkers die al in je organisatie werken. Uiteraard blijft het van belang dat alle randvoorwaarden, zoals salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, goed zijn. Maar de nadruk ligt vooral op een prettige ervaring. Deze trend zet zich de komende jaren alleen maar voort. Aangezien de krapte op de arbeidsmarkt voorlopig niet afneemt, is het zaak voor organisaties dat zij hun toekomstige medewerkers en huidige medewerkers écht gaan leren kennen”.

Eerst terug naar de basis

Veel organisaties willen aan de slag met employee experience, maar weten niet hoe ze dit goed moeten aanpakken. Gökhan: “Wat wij zien, is dat organisaties allerlei initiatieven ontwikkelen om de employee experience te verbeteren. Zelden zit hier echter een strategie gebaseerd op specifieke doelen en analyses achter. Wat wij daarom adviseren: ga terug naar de basis. Stel jezelf de vraag: wat wil je bereiken en bij welke doelgroep?

Employee experience

Inzicht uit data vertalen naar acties voor verbeteren van de employee experience

Stappenplan

Als je dit weet, kun je starten met het creëren van persona’s die jouw doelgroepen vertegenwoordigen. Wie zijn zij, wat vinden ze interessant en waar zijn zij te vinden? Vervolgens analyseer je op basis van data en kennis uit je organisatie hoe deze doelgroep met jou in contact komt en waar de impactmomenten liggen: de zogenaamde klantreis. Pas als dit inzichtelijk is, zie je waar de schoen wringt en ontwikkel je verbeterinitiatieven. Een voorbeeld uit de praktijk: uit data-analyse bleek dat potentiele nieuwe medewerkers van een organisatie afhaakten op de website, omdat een online sollicitatieformulier te complex was. Zonder (data)analyse was je hier niet snel achter gekomen. Vervolgens was de oplossing helder en het probleem snel verholpen”.

Hoe werkt dit in de praktijk?

Om zelf te ervaren hoe employee experience bijdraagt aan het vinden van de juiste mensen en het binden en boeien van huidige medewerkers, nemen stakeholders van Driessen Groep deel aan een employee experience sessie met Digital Power. Aan de hand van de theorie en met het stappenplan in het achterhoofd werd bepaald waar Driessen Groep zich op ging richten. Er werd gekozen om in te zoomen op de instroom van starters op de arbeidsmarkt. Vervolgens werd samen gekeken naar de klantreis: op welke momenten komt de doelgroep in aanraking met Driessen Groep en wat is de impact van deze momenten. De uitkomst van de sessie was een compleet overzicht van de klantreis die, aangevuld met data, de basis vormt voor optimalisatie.

De betrokkenheid is groot, zeker gezien de krappe arbeidsmarkt.

Deelnemers aan het woord

Natuurlijk vroegen wij de deelnemers naar hun ervaringen. Marije de Greef, manager corporate HRM bij Driessen Groep, vertelde over haar grootste inzicht:. “Het kan heel veel opleveren om eens stil te gaan staan bij de processen die we als organisatie als vanzelfsprekend ervaren. We kunnen door in te zoomen op delen van deze processen echte verbeteringen aanbrengen, liefst onderbouwd door data. We zijn van nature wel altijd bezig met wat er beter kan, maar doen dit nog niet zo gestructureerd”.

Ook Malou Bruil, marketingcommunicatieadviseur bij Driessen Groep, was positief: “Het is heel goed om regelmatig met verschillende stakeholders uit je organisatie na te denken over vragen als: Waar is een potentiele nieuwe medewerker naar op zoek? Welke en hoeveel stappen moeten zij doorlopen om bij hun doel te komen? En krijgen ze dan wat ze verwachten? We moeten deze klantreizen blijven volgen en toetsen aan de hand van data om de employee experience nog inzichtelijker en beter te maken”.  

Wilt u weten wat Digital Power kan betekenen voor uw organisatie om de employee experience of klantreis te verbeteren? Neem dan een kijkje op Driessen Professionals.

Deel deze pagina
Redactie
De redactie van Publiek Perspectief schrijft over uiteenlopende onderwerpen op het gebied van HRM, management en salarisadministratie in de publieke sector.