Artikel   |  donderdag 29 november 2018
379 × gelezen

Een stukje geluk op 200m2


werkgeluk

Kinderen die gepassioneerd vertellen over de groei van de courgette, leraren die uitleg geven over de noodzaak van de bij en ouders die graag een handje meehelpen in hun vrije tijd. Maar wat maakt deze tuin tot een speciale plek? Wij namen een kijkje bij Jenaplanschool Antonius Abt in Engelen.

Geluk is bijna tastbaar als je door de moestuin van Jenaplanschool Antonius Abt loopt. De samenwerking tussen de kinderen, ouders en de groepsleiders Sebastian en Marjan loopt soepel. Kinderen vertellen gepassioneerd over de groei van de courgette en Marjan legt uit dat de bloemen in de tuin bijen en hommels aantrekken die zorgen voor bestuiving. Deze kinderen leren over de natuur, samenwerken en het aanspreken van hun creativiteit. Maar hebben vooral heel veel plezier. En de ouders, zij zijn zowel verbaasd als trots over de groene vingers van hun kind. Het is prachtig om dit stukje geluk op 200m2 te aanschouwen.

Sebastian en Marjan geven allebei les in de gecombineerde groep 6, 7 en 8. Zo leren de jongere kinderen van de oudere kinderen in hun weg naar zelfstandigheid. De school heeft sinds vijf jaar dit stuk grond in bezit. Kinderen van groep 1 tot en met groep 8 werken in groepsverband in de tuin. Het werken met meerdere kinderen in projecten is kenmerkend voor jenaplanonderwijs. Jip gaat naar groep 8 en is zo enthousiast dat hij in de weekenden en vakanties ook in de moestuin te vinden is. Inmiddels werkt hij zelfs liever in de tuin dan dat hij in de klas zit. En dat is geen probleem volgens Marjan. Zolang het werk voor de andere vakken er niet onder leidt, hebben kinderen veel vrijheid. 

Sebastian en Marjan zijn de ‘kartrekkers’ van het project. Inmiddels heeft het een volwaardige plek op de school ingenomen. Samen met de kinderen en een paar enthousiaste ouders hebben ze een waterput geslagen, is alles keurig ingedeeld in vakken, staan er bordjes met uitleg én QR-codes en is er tuingereedschap geregeld. Zo kunnen de kinderen ook zelfstandig in de tuin werken. 

Andere kinderen ontdekken hun ‘verkooptalenten’ als ze op het schoolplein een marktkraampje met de oogst uitstallen. Tegen een vrijwillige bijdrage (met richtprijs) geniet iedereen mee van de moestuin. Hoogtepunt is de jaarlijkse schooltuinlunch. Inmiddels een begrip. De klas is dan voor even een restaurant waar kinderen eten koken en serveren voor ouders, familie, vrienden en kennissen. Zo houden ze het kostenneutraal. 

Ondertussen legt Driek aan een jongere leerling uit wat ontkiemde spitskool en wat ‘onkruid’ is. Het onkruid dat gewied is gaat op de composthoop en de spitskool krijgt water. Als het na een paar uur werken tijd is om samen iets te drinken, deelt Fenne wat vers geoogste frambozen en citroenmelissethee uit. Kinderen, ouders en leraren die hier in hun vrije tijd samenkomen en tijd doorbrengen. Dat kan alleen maar als je er echt gelukkig van wordt. 

Meer lezen? Deze en andere reportages staan in de publicatie Geluk werkt door van Driessen. Deze is kosteloos aan te vragen voor bestuur, directie, management, leidinggevenden en HRM’ers in de publieke sector via www.driessen.nl/gelukwerktdoor.

Deel deze pagina
Pieter Philippart
Vanuit zijn maatschappelijke betrokkenheid en nieuwsgierige houding schrijft Pieter over diverse onderwerpen op het gebied van HRM en management. Maar het liefst gaat hij aan de slag met onderzoeken en publicaties over werken in de overheid, het onderwijs, zorg & welzijn en cultuur.
Meer van deze auteur