Artikel   |  woensdag 28 juni 2017

Effectiviteit van e-HRM in de zorg


flexwerkers

De zorg is constant in beweging. Organisaties ervaren steeds meer dat hetzelfde of zelfs meer werk gedaan moet worden met minder mankracht. Daarnaast is de wereld steeds meer aan het digitaliseren. 4 op de 5 organisaties in de zorg werkt tegenwoordig met e-HRM. Wat houdt dit nou eigenlijk in voor de zorg, wat is de effectiviteit hiervan?

 

Ervaring in de zorg

Zelf heb ik jaren in de gehandicaptenzorg gewerkt op een woonvoorziening met kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking. Onlangs heb ik de overstap gemaakt naar Driessen, waarbij ik als trainee aan de slag ben gegaan. Een hele andere wending, maar toch ook een stukje herkenning. Zo werkte mijn oude werkgever uit de zorg ook met e-HRM.  

 

Wat ik – en ook veel van mijn collega’s – ervaarde was dat er steeds meer werkdruk gelegd werd op de zorg, er werd steeds meer van het personeel gevraagd. Er was een constante spanning tussen kosten enerzijds versus personele bezetting en dienstenpatroon anderzijds. Doordat de kwaliteitsstandaarden ongewijzigd bleven, nam niet alleen de werkdruk voor collega’s toe; ook verschuift een deel van de verantwoordelijkheid naar ouders- en of vrijwilligers.   

 

Daarnaast heb je in de zorg – logischerwijs – ook administratieve taken. Rapportages voor overdrachten en doelgerichte rapportages over cliënten, maar ook je eigen administratie als het bijhouden van je rooster, verlofaanvragen, declaraties of cursussen.  

 

Hoe werkte e-HRM voor mij? 

Administratieve taken namen voor mij relatief veel tijd in beslag. Door de digitalisering van processen gingen zaken sneller en makkelijker. Door de implementatie van e-HRM kon ik op een tijdstip, plek en device naar keuze informatie raadplegen en zaken regelen. Voor mij persoonlijk werkte het prettig, omdat alles in een oogopslag bij elkaar gefaciliteerd stond. Zo hoefde ik maar op één plek te kijken voor alle informatie die ik zocht over o.a. de organisatie, loonstroken, cursussen, eigen gegevens en wijzigingen of aanvragen die ik wilde doen.  

Zaken zijn snel geregeld. Declaraties werden binnen enkele dagen verwerkt, contracten digitaal ondertekend waardoor de doorlooptijd erg kort was. Daarnaast kon ik dit ook op mijn gemak doen vanuit huis. Op de werkvloer kon ik kostbare tijd en aandacht besteden aan de ontwikkeling van onze cliënten. Bij mijn oud-werkgever kwam dit ten goede aan de medewerkerstevredenheid, iets wat ik en mijn collega’s vervolgens overbrachten op onze cliënten.    

  

Vernieuwing is zo slecht nog niet 

Vanuit mijn eigen ervaring in de zorg kan ik stellen dat er regelmatig weerstand was tegen veranderingen. Dat konden grote of juist hele kleine veranderingen zijn. Waarom iets veranderen wat toch prima werkt? Ik heb geconstateerd dat de weerstand in veel gevallen voortkwam uit onduidelijke communicatie en verwachtingsmanagement, gecombineerd met een gezonde dosis koudwatervrees. Het succes van de implementatie van e-HRM zit hem vooral in een goede begeleiding en communicatie richting de medewerkers. Hierdoor stijgt de acceptatiegraad van digitalisering substantieel. Oud-collega’s uit de zorg; laat je niet afschrikken door verandering, zie het als een kans. Vernieuwing is zo slecht nog niet! 

 

Bronnen: Zorgvisie, Lumens Groep

Deel deze pagina
Kim Boselie
Kim is trainee Talent in Proces. In dit traineeship wordt de focus gelegd op het efficiënt en overzichtelijk maken van processen binnen e-HRM en salarisadministratie. Met haar eerdere werkervaring in de zorg is Kim in staat om een vertaalslag maken tussen de praktijk en het proces.
Meer van deze auteur