Artikel   |  vrijdag 20 april 2018
1391 × gelezen

Klagen om te klagen? Zo doorbreken we dat!


Bart Flos Jaarcongres

Het weer, de politiek, het werk… Vooral op feestjes valt vaak op dat Nederlanders enthousiaste klagers zijn. Maar ook in onze werkomgeving kunnen we er wat van. Auteur Bart Flos houdt er van om mensen anders over dingen na te laten denken en heeft om deze reden een boek geschreven: ‘Het anti-klaagboek, eerste hulp bij zeuren en zaniken’.

Naast alle internationale sprekers, doet ook deze geboren en getogen Brabander een duit in het zakje bij Festival Groei. Bart Flos is een veelzijdig mens. Naast auteur is hij ook presentator, inspirator, trainer, coach en veranderadviseur. Op een ludieke, dynamische en interactieve manier doet hij uit de doeken waarom mensen klagen en ook hoe we er vanaf komen. Er valt veel te lachen over klagen, klaagzangen en ander klaaggedrag, maar zijn uiteenzetting bevat zeker ook een serieuze rode draad.

Klagen zit in ons allemaal

Flos stelt het publiek een simpele vraag: “Hoe is het?”. Vanuit verschillende hoeken klinkt een enthousiast “Goed!”. Wanneer hij vraagt om concreter te zijn, horen we antwoorden zoals “Ik zit lekker in mijn vel”, “Ik heb plezier in mijn werk” en “Het gaat thuis goed”. De positieve sfeer van Festival Groei is duidelijk van invloed, vermoedt Flos. Want in gesprekken van alledag vertellen mensen vaak eerder wat er niet goed gaat, dan dat ze hun zegeningen tellen. Alles wat wel goed gaat vinden mensen maar gewoon vanzelfsprekend.

“Iedereen mag natuurlijk zeggen wat hij of zij denkt, in principe geldt hier vrijheid van meningsuiting”, zo stelt Flos. Maar hij vindt dat het wel aan grenzen gebonden is. Hoewel hij ook ziet dat mensen op social media soms denken van niet. Hij heeft zich door de jaren heen verdiept in het fenomeen klagen. Op zich heeft iedereen de neiging tot klagen wel in zich, maar de een duidelijk meer dan de ander. Gelukkig heeft klaaggedrag ook positieve kanten. Zo creëert het saamhorigheid. Het lucht ook op. En het creëert het begin van een oplossing. Verder benadrukt Flos dat klagen altijd nog beter is dan bijvoorbeeld totale onverschilligheid.

‘Jan’ en ‘Jeanine’

Op het spectrum van klagen plaatst Flos aan het ene uiteinde een hilarische impressie van ‘Jan, de notoire klager’. Deze extreme klager zegt altijd “Dat gaat niet werken, het is al zes keer eerder fout gegaan!” en voegt nog toe “Ik klaag niet, ik zeg het gewoon zoals het is”. Deze klager heeft vaak een groepje volgers om zich heen, de ja-knikkers. Mensen zijn sociale groepsprimaten en nemen snel gedrag van elkaar over, zo licht Flos toe. Zijn sprekende voorbeelden zijn erg herkenbaar.

Aan het andere uiteinde vinden we ‘Jeanine, de positieve nieuwkomer’. Of dat nu is op het werk, bij de sportclub, of waar dan ook, de nieuwkomer zal aanvankelijk positief gestemd zijn. Flos wijst ons erop dat een nieuwkomer zich binnen 4 tot 6 weken aanpast aan de atmosfeer van de groep. Als dit een negatieve sfeer is, is het risico reëel dat deze Jeanine haar positieve instelling verliest. Om te voorkomen dat ze aan de kant van Jan eindigt, moet dus tijdig bijgestuurd worden.

De oplossing: anti-klagen!

Maar wat kunnen we doen om positief gedrag actief te stimuleren? Want om iets in onszelf of aan onze omgeving te veranderen, moeten we het moeilijkste doen dat er is: onze gewoontes doorbreken. Bart Flos sluit af met de volgende 3 tips voor de omgang met klagers:

  1. De klager niet afkappen. Probeer te onderdrukken om klagerig te reageren. Maar herhaal eens wat de klager zegt, probeer mee te bewegen en empathie te tonen. Niet te lang, maar wel even.
  2. Vraag na een poosje eens om ook een aantal positieve dingen te noemen. De sfeer en de gevoelens van de klager zullen positiever worden.
  3. Vraag vervolgens aan de klager hoe die het probleem zou oplossen. Hij kan je blijkbaar behoeden om het voor de zevende keer fout aan te pakken.

Door op deze manier om te gaan met klaaggedrag, veranderen mensen van binnenuit.

Driessen Groep organiseerde in de eerste week van april Festival Groei ter ere van het 25-jarig jubileum. Ruim 800 relaties waren aanwezig tijdens het Jaarcongres op donderdag 5 april met inspirerende sprekers uit binnen- en buitenland.

Deel deze pagina
Monetta Driessen
Als HRM-redacteur houdt Monetta graag een vinger aan de pols als het gaat om relevante en actuele HRM-thema’s. Haar HRM-kennis en –ervaring richten zich specifiek op de publieke sector. Naast blogs schrijft zij ook regelmatig artikelen voor HR-publicaties en -vakbladen.
Meer van deze auteur