Artikel   |  dinsdag 22 augustus 2017
3291 × gelezen

Let beter op je lichaam en voorkom een burn-out


psychische problemen

Bij burn-outs moet er volgens deskundige Carolien Hamming meer aandacht zijn voor de fysieke kant. Lichamelijke signalen geven aan of je op weg bent naar een burn-out. Hamming denkt dat managers over het algemeen minder vatbaar zijn voor een burn-out.

Carolien Hamming stelt dat een burn-out ontstaat als iemands energieverbruik en herstel voor een lange periode zwaar uit balans zijn. Hamming is eigenaar van het CSR Centrum, een bedrijf dat 70 aangesloten zelfstandige coaches mensen met burn-outs laat behandelen. “Je lichaam heeft niet genoeg tijd om weer op te laden.”

Burn-out herkennen

Ontspanning en slaap zijn belangrijk voor het herstel van je lichaam. Het onderkennen dat je een (bijna) burn-out hebt, kan heel lastig zijn. Dat is zeker zo als je van nature meer in je hoofd zit dan in je lichaam. “Het gebeurt vaak dat er een bepaalde belasting bij komt in je leven. Dat kan een scheiding zijn, iemand dichtbij die op sterven ligt of een jong kind dat constant huilt”, vertelt Hamming. Houdt die extra belasting voor langere tijd aan en neem je nergens gas terug dan kun je volgens Hamming overspannen raken.

De fysieke kant

CSR Centrum gaat bij zijn behandelmethode uit van het lichaam als belangrijk onderdeel van de burn-out. Hamming stelt dat de meeste behandelaars alleen kijken naar het psycho-sociale aspect van de burn-out. “Wij geloven dat het fysieke aspect ook heel belangrijk is op de weg naar herstel.”

Te rationeel

Ben je van nature geneigd tot rationeel denken en besteed je weinig aandacht aan lichamelijke signalen, dan moet je extra letten op een burn-out in moeilijke periodes. Mensen die meer in hun hoofd zitten, zullen het volgens Hamming minder goed voelen aankomen. “Zit je eenmaal op het randje van een burn-out, dan gaan mensen vaak totaal de verkeerde dingen doen. Ze gaan juist extra taken op zich nemen en overuren maken, terwijl je het tegenovergestelde zou verwachten. Dat komt omdat ze geen overzicht meer hebben.”Hamming raadt daarom aan goed te luisteren naar de mensen in je omgeving. “Zij zullen het eerder opmerken dan jijzelf. Als iemand vraagt: ‘Gaat het wel goed met je?’ moet je dat serieus nemen.”

Bespreken met baas

Het is ook verstandig om op je werk aan te geven dat je niet lekker in je vel zit, al is dat niet verplicht. Hamming: “Je baas is echter wel verplicht om in de gaten te houden hoe het met zijn medewerkers gaat. Ik adviseer mensen sterk om problemen met hun baas te bespreken, juist als de oorzaak van je stress op kantoor ligt.” Heb je zelf de leiding in een bedrijf, dan is er natuurlijk geen baas om mee te overleggen. “Zoek in dat geval iemand anders uit die je kan helpen en begeleiden. Je kunt het zelf niet meer goed overzien en maakt daardoor ook niet meer altijd de beste keuzes.”

Tijdig actie ondernemen

Als je chronisch moe bent, veel last hebt van hoofd- of buikpijn of snel emotioneel en geïrriteerd bent, is het tijd voor actie. Blijf je nog langer doorgaan, dan krijg je een burn-out en ben je veel slechter af. Volledig herstel van een burn-out kost zeker een tot twee jaar. Wordt het je teveel dan moet je zorgen dat de belasting thuis of op kantoor vermindert. “Dat kan betekenen dat je minder uren gaat werken, een collega taken van je overneemt of dat je er thuis afspraken over maakt.” Hamming noemt als voorbeeld een collega met drukke piekmomenten. “Zij maakt thuis de afspraak dat er geen conflict mag zijn in die periode, omdat de belasting anders te groot zou worden. Zo balanceert ze privé en werk.”

Veerkracht

Je veerkracht of hoe snel je overspannen raakt, hangt af van verschillende factoren. “Je genetische bouw speelt een rol, want op DNA-niveau ligt vast hoe heftig je reageert en hoe snel je herstelt na een stressvolle ervaring. Hoe sneller de stresshormonen uit je lijf verdwijnen, hoe beter voor je gezondheid.” Daarnaast spelen je omstandigheden een rol. “Een goede relatie, geen geldzorgen, veel steun van collega’s of vrienden maken dagelijkse spanning dragelijker.” Het scheelt volgens Hamming ook of je ‘in control’ bent over de dagelijkse gang van zaken. En natuurlijk is je persoonlijkheid van belang. “Met een positieve kijk op de wereld kun je meer aan en blijf je langer gezond.” Managers zijn volgens Hamming meestal veerkrachtiger. “Ze kunnen meer belasting hebben en zijn daarom wat minder vatbaar voor een burn-out.”

Bron: Management Team

 

Deel deze pagina
Redactie
De redactie van Publiek Perspectief schrijft over uiteenlopende onderwerpen op het gebied van HRM, management en salarisadministratie in de publieke sector.