Artikel   |  donderdag 8 augustus 2019
346 × gelezen

Mens moet blijven vertrouwen op eigen intelligentie


Willen mensen het winnen van digitale apparaten dan moeten ze hun authentieke intelligentie tegenover kunstmatige intelligentie plaatsen. Creativiteit wordt daarbij een van de belangrijkste eigenschappen. Dit meent Elke Geraerts, psychologe en managing partner bij Better Minds at Work.

Technologie in de vorm van artificial intelligence, digitalisering en robotisering ontwikkelt zich razendsnel. De mens lijkt zich echter nauwelijks mee te ontwikkelen. De angst overheerst dat robots het werk en dus de banen van mensen gaan overnemen. Geraerts vindt deze angst terecht als we nu geen actie ondernemen en onze menselijke meerwaarde tegenover onze digitale concurrentie ontwikkelen.

Menselijk brein

Volgens Geraerts zijn de mens en het menselijke brein van een duidelijk meerwaarde tegenover de digitale concurrenten. “Maar er heerst een grote gelatenheid tegenover de opkomst van artificial intelligence (AI), terwijl het net een reflex zou moeten zijn om AI en robotisering te omarmen en er ons voordeel mee te doen”, stelt ze. “Nu is het juiste moment om actie te ondernemen, want ons brein is nog fris en onbezoedeld. Binnenkort worden onze hersenen – veel meer nog dan vandaag – overladen met massa’s data, technologie, nieuwigheden en informatie en dan kunnen we AI niet meer naast ons neerleggen. Dan wordt het AI die onze mindset en ons denken bepaalt.”

Slachtofferschap

Geraerts noemt het slachtofferschap, omdat we de digitale transformatie zien gebeuren en lijdzaam toekijken. Ons brein wordt volgens haar steeds sterker beïnvloed door digitalisering, waardoor onze motivatie op basis van onze eigen, persoonlijke mogelijkheden altijd kleiner wordt.

Creativiteit

Ondernemingen omarmen nieuwe technologieën wel goed volgens Geraerts. “Helaas denken ze te vaak dat hun bedrijf futureproof is, omdat ze nieuwe digitale tools en technologieën zijn gaan gebruiken. Op termijn zullen alle bedrijven die gaan gebruiken, dus zo werkt het niet.” Het is vooral de cultuur die zich mee moet ontwikkelen met de digitale transformatie. “Mensen moeten de kans krijgen hun authentieke intelligentie te ontdekken, te ontwikkelen en te benutten.” Daarom moeten organisaties mensen handvatten geven om meer te gaan voor hun unieke menselijke kwaliteiten. Alleen zo kunnen ze de concurrentiestrijd met AI winnen. “Creativiteit wordt een van onze belangrijkste eigenschappen. We moeten vooruitziend zijn en daar nu op inzetten, want de onzekerheid zal in de toekomst alleen groter worden”, aldus Geraerts.

Radicale keuzes

Met betrekking tot die onzekerheid blijkt uit onderzoek dat AI tegen 2022 75 miljoen van onze huidige werkzaamheden heeft overgenomen. Dat is rond 2030 zelfs een derde van onze huidige banen. Het klopt niet dat het dan vooral het werk van arbeiders betreft. Robots worden cognitief intelligenter en nemen ook steeds meer taken van kenniswerkers over. AI leidt gelukkig ook tot veel nieuw werk, dus we zullen niet snel niets meer te doen hebben. Daarvoor moeten we volgens Geraerts nu wel snel onze unieke, menselijke talenten ontwikkelen. Ze benadrukt dat dit echt dringend is. “Het zal geen revolutie zijn, maar ook geen evolutie waar we geleidelijk in meerollen. Zulke zaken gaan steeds vaker voorkomen, want bedrijfsleiders worden door de snelle technologische ontwikkelingen gedwongen om radicale keuzes te maken.”

Foute inschatting

Daarbij komt de uitdaging voor mensen en organisaties dat we eigenlijk niet goed zicht hebben op onze talenten en die dan ook niet juist inschatten. Er heerst op teamniveau veel onwetendheid over elkaars talenten. En het is net op teamniveau dat bedrijven veel meer moet inzetten op individueel talent, om het team en de teamleden naar een hoger niveau te tillen. Als mensen hun talenten kunnen ontwikkelen maakt hen dat niet alleen beter, het geeft hen ook energie.”

Calimero-houding

Het autonoom ontwikkelen van hun talenten motiveert mensen. Tegelijk hebben ze de neiging om autonomie buiten zichzelf te plaatsen en wordt ondernemerschap niet gestimuleerd in onze maatschappij. “Organisaties kunnen mensen meer autonomie geven en eigenaarschap aanmoedigen, maar dan moeten mensen ook van hun Calimero-houding af.”

Bron: MT

Deel deze pagina
Redactie
De redactie van Publiek Perspectief schrijft over uiteenlopende onderwerpen op het gebied van HRM, management en salarisadministratie in de publieke sector.