Artikel   |  donderdag 31 januari 2019

Onboarding als ultiem strijdmiddel in oorlog om talent


Onboarding is, kort samengevat, het al beginnen met inwerken en begeleiden van je medewerker in de tijd tussen het moment van contract ondertekening en de effectieve startdatum van de nieuwe arbeidsovereenkomst én de eerste weken daarna.

Met een goed onboardingsprogramma houd je het positieve gevoel, dat de meeste nieuwe medewerkers hebben bij de contractondertekening, langer vast. Hun betrokkenheid krijgt met het doorlopen van het onboardingsprogramma onmiddellijk een extra boost. Ze starten hun eerste werkdag met een gezonde dosis zelfvertrouwen en positiviteit. 

Hoe werkt onboarding?

Een goed onboardingsprogramma zorgt er ook voor dat je nieuwe werknemer sneller efficiënt en effectief inzetbaar is. Een deel van het onboardingsprogramma wordt vaak digitaal aangeboden. Je nieuwe medewerker moet mogelijkerwijs nog een opzegperiode afronden bij zijn oude werkgever, of rondt een studie- of stageperiode verder af. Je nieuwe aanwinst is dus nog niet inzetbaar op de werkvloer vóór de effectieve startdatum van de arbeidsovereenkomst. In dat opzicht biedt een digitaal platform een prima uitkomst.

Wat zijn de bouwstenen voor een efficiënt onboardingsprogramma?

Antwoord op praktische vragen

Met onboarding is het mogelijk de verwachtingen van nieuwkomers te managen: wat wordt er van je nieuwe werknemer verwacht en wat mag hij/zij van jouw organisatie verwachten? De normen, waarden, regels en procedures worden helder en je nieuwe arbeidskracht weet snel de weg binnen de organisatie te vinden.
Via een beveiligd platform kan de nieuwe medewerker al informatie inwinnen over het bedrijf en vindt hij antwoorden op praktische vragen, zoals: 

  • Hoe laat en waar meld ik me aan op mijn eerste werkdag?
  • Wie zijn de collega’s met wie ik veel of indirect ga samenwerken?
  • Wat is de agenda voor mijn eerste dagen?
  • Kan ik al online cursussen raadplegen of doorlezen?
  • Waar kan ik terecht met eventuele vragen? 
  • Waar haal ik mijn toegangsbadge op?

Introductiecursus

Je nieuwe medewerker prikkelen met hapklare, relevant stukjes info uit een introductiecursus helpt om de nieuwkomer op de eerste werkdag niet te overdonderen met een berg informatie. Zo kun je de nieuwkomer bijvoorbeeld al wat weetjes meegeven over de jaarcijfers van je onderneming.

Administratieve afhandeling

Daarnaast bieden veel platforms nieuwe werknemers ook de mogelijkheid om alvast administratieve aangelegenheden en informatie te delen met zijn toekomstige werkgever. Papieren die ingevuld moeten worden en/of ondertekend, kan de werknemer eventueel digitaal al doorsturen. Door je nieuwe werknemer de ruimte te geven om praktische beslommeringen al voor de eerste werkdag af te handelen, krijgt je nieuwkomer zuurstof om zijn/haar aandacht tijdens de eerste dagen en weken ‘on the job’ maximaal te vestigen op de nieuwe te verwerven vaardigheden.

Het resultaat?

  • Minder verloop in de eerste weken. Een slecht verlopen eerste werkdag kan voor  nieuwkomers een reden zijn om de organisatie (onmiddellijk of in de daarop volgende weken) te verlaten. 
  • Een hogere werknemerstevredenheid.  Een goede start en warm welkom draagt bij aan het werkgeluk van medewerkers.
  • Betere prestaties. 

Met de e-learningmodule is het mogelijk om via korte e-learning introductiecursussen belangrijke informatie efficiënt aan te bieden aan nieuwe medewerkers.

Dit artikel is eerder gepubliceerd op www.ijk.nl, onderdeel van Driessen Groep.

Deel deze pagina
Redactie
De redactie van Publiek Perspectief schrijft over uiteenlopende onderwerpen op het gebied van HRM, management en salarisadministratie in de publieke sector.