Jeroen Driessen
Chief Executive Officer (CEO) Driessen Groep
Column  

Ondergronds


Ik schrijf deze column over trends tijdens een weekendje Londen, voor mij de gaafste stad die er is. Ik ga er een aantal keer per jaar heen, voor het volgen van een studie of congres, een gezellig weekendje met mijn vrienden of een weekje met mijn gezin. Elke keer als ik er ben, doe ik weer nieuwe ideeën op.

Nieuwe winkels met verrassende winkelconcepten, bijzondere restaurants met innovatieve keukens, speciale reclames op onverwachte plekken, hippe muziek in nog hippere koffietentjes en uitgesproken kleding in allerlei soorten en maten. Zet mij met een biertje voor de pub en ik kan urenlang genieten van de wereld die aan mij voorbijtrekt. Maar de meest fascinerende plek van Londen is wat mij betreft onder de grond te vinden; de beroemde metro. Zodra ik afdaal in de ‘Underground’ en de kenmerkende geur mij tegemoet waait, gaan al mijn zintuigen open. Wie zijn al die mensen? Wat doen zij hier? Waar gaan ze naartoe? Wat is hun verhaal? Alles en iedereen beweegt, in zijn eigen richting, op zijn eigen tempo, achter, voor en door elkaar. Wonderlijk om als individu tijdelijk en anoniem onderdeel uit te maken van zo’n massa mensen. Nog wonderlijker dat zo’n complex systeem zó eenvoudig en efficiënt werkt voor zoveel verschillende mensen en wensen.

Georganiseerd gekrioel. Natuurlijk is het soms even zoeken en kan het warm of te druk worden, maar zonder de metro staat de stad stil. En als je na je ritje in een rijdende smeltkroes weer boven de grond komt, dan heb je binnen enkele seconden al niet meer in de gaten wat er zich eigenlijk allemaal onder je voeten afspeelt. Af en toe een lichte trilling of een rookwolkje uit een luchtrooster is het enige signaal waaruit je kunt afleiden dat de grond onder je voeten niet zo rustig is als het lijkt, maar dat onder het oppervlak juist constant beweging is.

Zo is dat ook met trends. Ze zijn er wel en hebben grote invloed op ons allemaal, maar vaak spelen ze zich onderhuids af, buiten het zicht van ons allen. Onder het rustig ogende oppervlak fungeren trends als een kolkende massa lava die het landschap en de wereld om ons heen vormgeeft en in beweging brengt. Je hoeft je er niet iedere dag druk om te maken en je er constant bewust van te zijn, maar het is wel verstandig en waanzinnig mooi om je er af en toe in te verdiepen. Trends beginnen vrijwel altijd ondergronds, onderhuids en onzichtbaar. Bij mensen die net even anders zijn, denken of voelen dan de rest en afwijken van de norm.

Ik daag daarom alle HRM’ers en/of leiders in de publieke sector uit om juist samen met de mensen die net even anders zijn in 2020 op zoek te gaan naar de ondergrondse trends in jouw organisatie. En mocht je daarbij wat hulp of extra inspiratie nodig hebben, twijfel dan niet om onze HRM Barometer 2019-2020 aan te vragen, op 1 januari ons traditionele nieuwjaarsartikel met HRM trends & ontwikkelingen 2020 te lezen (op dit platform) of je in te schrijven voor één van onze inspirerende events.

Mede namens al mijn collega’s van Driessen Groep: ontzettend bedankt voor het vertrouwen in ons het afgelopen jaar en een werkgelukkig 2020!

Jeroen Driessen
CEO Driessen Groep
jeroen.driessen@driessengroep.nl

Deel deze pagina