Joost van Oort
adviseur opleiding & ontwikkeling
Column  

Spelregels


Ticket to Ride is een erg populair bordspel. Een tijdje terug speelde ik het spel met een paar vrienden. Niet iedereen kende de regels. Bij de uitleg viel mij direct op hoe verschillend mensen willen leren.

Bij Ticket to Ride bestaat het bord uit een kaart met daarop verschillende steden die met elkaar worden verbonden door spoorlijnen. Het doel is om zoveel mogelijk punten te behalen. Dit doe je door jouw treintjes op de spoorlijnen tussen de steden te plaatsen. Hoe langer de route, hoe meer punten je krijgt.

Terug naar mijn spellenavond. Terwijl vriendin M. de precieze regels begon uit te leggen stelde vriend D. direct veel vragen: ‘Wat is dit?’, ‘Hoeveel kaartjes krijg ik dan?’, ‘Wanneer heb je gewonnen?’. Ondertussen maakte vriendin N. een uitgebreide studie van het spelregelboekje. Vriend B. had het spel nog nooit gezien, maar werd al snel ongeduldig. Terwijl hij aan zijn treintjes zat te frummelen vroeg hij of we niet gewoon konden beginnen. Dan zou alles wel duidelijk worden. Al snel kozen we ervoor om met B. mee te gaan en de regels spelenderwijs uit te leggen. N. hield natuurlijk wel het boekje bij de hand en D. bleef vragen stellen.

Het lijkt alsof iedere persoon aan tafel een eigen leerstijl heeft, dat wil zeggen: een manier van omgaan met leerstof en leeractiviteiten. Hierover bestaan veel verschillende theorieën en modellen. Een veelgebruikte indeling is die in een visuele en auditieve leerstijl. De één verwerkt informatie beter als hij die in een plaatje ziet, de ander als hij die hoort. Een ander veelgebruikt model deelt mensen op in doeners, denkers, dromers en beslissers. Vriend B. is bij dit model overduidelijk een doener, terwijl N. eerder een denker is. De leerstijlen zijn zeer populair. Veel docenten en trainers maken er gebruik van. Het bestaan van leerstijlen klinkt ook aannemelijk, hoewel er weinig wetenschappelijk bewijs voor is.

Uit onderzoek blijkt wel dat iedere persoon een bepaalde voorkeursstijl heeft voor het opnemen van informatie. Deze voorkeur levert niet automatisch de beste resultaten op. Vergelijk het met eten. We weten wat we lekker vinden, maar wat we lekker vinden is niet altijd wat goed voor ons is.

Wat wel werkt is ervoor zorgen dat de leerervaring zintuiglijk rijk is. Onze zintuigen opereren namelijk niet los van elkaar. Ze werken juist nauw samen. Vergelijk het opnieuw met eten. Wanneer je eet proef je niet alleen een gerecht, je ziet, ruikt en voelt het ook. Hetzelfde geldt bij leren. Dat doe je ook niet door alleen te luisteren of te kijken.

Een goede training prikkelt alle zintuigen en biedt de mogelijkheid om op verschillende manieren te leren. Hierdoor leren deelnemers beter. Misschien zijn ze dan wel net zo fanatiek als ik tijdens het spelen van Ticket to Ride.

Goed Geleerd

Bij Driessen Opleidingen geloven we in ontwikkeling. Van iedereen. Elke dag weer. Wij zien overal voorbeelden van goed leren. Die delen we graag. Want goed geleerd is goed gedaan. www.driessenopleidingen.nl.

Deel deze pagina