Artikel   |  woensdag 20 november 2019

Steeds meer cao’s schenken aandacht aan werkdruk


Er staan steeds meer afspraken over werkdruk in de Nederlandse cao’s. In 2016 ging het nog om ruim 10 procent van de cao’s. Bijna 20 procent van de 200 cao’s die in de eerste zeven maanden van 2018 vernieuwd werden, bevatte bepalingen over werkdruk. De Algemene Werkgeversvereniging Nederland (AWVN) beschouwt dit volgens woordvoerder Jannes van der Velde als een goede ontwikkeling. De vraag is of je werkdruk kunt regelen met een cao.

Nederlandse werknemers ervaren veel werkdruk. “Door de aantrekkende economie loopt deze verder op. Als een bedrijf bijvoorbeeld meer orders krijgt, is het niet altijd makkelijk om meteen capaciteit bij te schakelen. Dat betekent dat je met dezelfde mensen meer werk moet doen. In het onderwijs en de zorg spelen weer andere zaken die de ervaren werkdruk opvoeren, zoals regeldruk. En vlak het effect niet uit van externe invloeden zoals de smartphone. Er zijn indicaties dat dit soort elektronische hulpmiddelen een gejaagd gevoel in de hand werken: ze zijn niet zo slim in ons met rust laten. Werkdruk wegnemen is dan ook gecompliceerder dan extra mensen inhuren of medewerkers minder taken geven”, aldus Van der Velde.

Lees ook: Werkdruk zorgt voor veel uitdagingen op de werkvloer

Moeilijk vast te leggen

Afspraken over salarissen zijn goed in cijfers uit te drukken. Dan betreft het zoveel procent meer salaris of een eenmalige bonus. Bij werkdruk ligt dat volgens Van der Velde anders. “Wat je regelmatig ziet, is dat er afspraken gemaakt worden over het aannemen van extra mensen, zoals in de industrie en de logistiek. Maar je kunt veel moeilijker vastleggen dat de werkdruk het komende jaar met 1 of 3 procent omlaag gaat. In de onderwijs-cao is afgesproken dat er een onderzoek komt naar de mechanismen die een hoge werkdruk veroorzaken. Daarnaast kom ik afspraken tegen over extra budget voor hulpmiddelen rond duurzame inzetbaarheid en de financiële dienstverlening zet bijvoorbeeld vol in op voorlichting, vooral voor jongere medewerkers.”

Meer bespreekbaar

Van der Velde ziet als belangrijk winstpunt van deze afspraken dat daarmee werkdruk en inzetbaarheid hoog op de agenda komen en meer bespreekbaar worden. “Het benoemen van het probleem verhoogt de attentiewaarde. Dat brengt de oplossing weer een stap dichterbij.” Het is aan werkgevers om de cao-bepalingen verder in te vullen.

In gesprek gaan

Voor het omgaan met werkdruk adviseert de AWVN werkgevers ten eerste om met hun werknemers te praten. Ze kunnen bijvoorbeeld bespreken hoe je het werk zo kunt herverdelen dat de werkdruk wat minder wordt. Dat geldt ook als werkgevers vacatures niet meteen kunnen invullen. Daarnaast kunnen werkgevers meer aandacht schenken aan werkstress met bijvoorbeeld een preventief medisch onderzoek. Zo kunnen ze de perceptie van werkdruk in hun organisatie duidelijk bepalen. Daarmee krijgen werkgevers handvatten voor maatregelen. Het heeft volgens de werkgeversorganisatie ook zeker voordelen om in gesprek te gaan met de arbodienstverlener. De werkgever kan dan bespreken welke ingrepen in zijn organisatie bijdragen aan het beperken van de ervaren werkdruk.

Toekomstmogelijkheden

De AWVN beveelt verder aan om eens anders te kijken naar duurzame inzetbaarheid, zeker bij het uitgeven van de opleidings- en trainingsbudgetten. Doelen daarbij zijn het vergroten van de toekomstmogelijkheden van de medewerkers en zorgen dat ze langer bevredigend hun eigen boterham kunnen verdienen. Het is dan soms zinvoller om medewerkers om te scholen dan om ze verder te scholen op hun eigen vakgebied dat er wellicht over 20 jaar niet eens meer is. Dit betekent samen met medewerkers echt vooruit kijken.

Financieel inzicht

Tot slot kunnen werkgevers medewerkers een financiële analyse aanbieden die hun meer inzicht en vertrouwen geeft in een loopbaanverandering. Met name bij 50-plussers heerst vaak onzekerheid over hun financiële situatie, terwijl de problemen die ze vrezen er in de praktijk niet zijn of veel kleiner zijn dan ze denken. Ze hebben hun hypotheek bijvoorbeeld grotendeels afgelost, hoeven de opvoeding van hun kinderen niet meer te betalen of hebben een veranderd uitgavenpatroon. Voor deze en andere medewerkers zijn er tegenwoordig handige digitale hulpmiddelen die zorgen voor meer inzicht in de eigen financiële situatie.

Bron: HR Praktijk.nl

Deel deze pagina
Redactie
De redactie van Publiek Perspectief schrijft over uiteenlopende onderwerpen op het gebied van HRM, management en salarisadministratie in de publieke sector.