Case   |  maandag 27 augustus 2018
998 × gelezen

Utrecht maken we samen met jou!


Trots op het label ‘meest innovatieve regio van Europa’, tweede fietsstad van de wereld en een plaats in de top 20 van meest inspirerende steden wereldwijd. Met een verwachting van 434.000 inwoners in 2040 werken de 4.000 medewerkers van gemeente Utrecht aan de toekomst van de snelst groeiende stad van Nederland.

Een groeiend aantal vacatures en lastig in te vullen specialistische functies maakte dat arbeidsmarktcommunicatie schreeuwde om aandacht. Om hiermee aan de slag te gaan was het noodzaak voor gemeente Utrecht om antwoord te geven op vragen als: ‘Wie willen we zijn als werkgever? Wat willen we uitstralen naar buiten toe? Wat maakt ons uniek en waarom is het leuk om bij ons te werken?’ De antwoorden op deze vragen vormden het uitgangspunt om echt werk te maken van arbeidsmarktcommunicatie.

Gemeente Utrecht werkt sinds oktober 2017 met de recruitmentoplossing van The Solutions Factory, onderdeel van Driessen Groep. De aanleiding voor dit gesprek was de titel op de nieuwe werken-bij-site:‘Utrecht maken we samen met JOU!’. In het kader van het thema SAMEN vormde dit genoeg aanknopingspunten om in gesprek te gaan met Sandra Pieterse, adviseur/projectleider arbeidsmarktcommunicatie en Sandra Sluijter, communicatieadviseur bij de gemeente Utrecht.

Utrecht maken we samen met JOU!

Sandra Sluijter: “Deze pay-off is voortgekomen uit het collegeprogramma ‘Utrecht maken we samen’. Samen met de stad, dat zit in ons DNA. Veel initiatieven die wij tot uitvoering brengen worden door de inwoners omarmd, maar er wordt ook veel samen met de stad ontwikkeld. De mensen die bij gemeente Utrecht komen werken doen dat samen met de stad en dat vertaalt zich in ’Wij maken Utrecht samen met JOU’. Diverse collega’s vertellen in speciaal ontwikkelde video’s hun persoonlijke verhaal over hoe het is om te werken bij de gemeente Utrecht. Daar komt in terug dat ze hun werk doen voor en samen met de stad, dat er ruimte is voor ontwikkeling, vernieuwende ideeën en innovatie. Wat we doen als organisatie heeft directe invloed op de stad en haar inwoners. Dat maakt het extra leuk om voor een stad te werken, want wat je hier bedenkt zie je dus terug in de stad. Op die manier willen we in beeld komen en blijven bij nieuwe kandidaten.”

Arbeidsmarktcommunicatie naar een hoger plan

“De werkenbij-site is slechts één middel in de wereld van arbeidsmarktcommunicatie. Het hele vraagstuk van ‘Hoe kunnen we nieuw talent aantrekken en aan ons binden, hoe kunnen we dat doen door middel van arbeidsmarktcommunicatie en hoe kunnen we ons als organisatie hierin verder doorontwikkelen?’ staat hoog op de agenda. Allereerst zijn we gaan nadenken over het employer brand van de gemeente. Dit was de kapstok voor de invulling van diverse middelen die de gemeente zichtbaar maken voor nieuwe kandidaten, zoals de vacatureteksten, de website, de inzet van social media en de verhalen van medewerkers in video. Bij alle middelen die we inzetten, kijken we voortdurend of het aansluit bij ons employer brand en of ons profiel als aantrekkelijke werkgever daar voldoende in naar voren komt”, aldus Sandra Sluijter.

Ervaringen recruitmentoplossing

Sandra Pieterse: “Na het doorlopen van het aanbestedingstraject voor een nieuw recruitmentsysteem heeft The Solutions Factory, de opdracht gegund gekregen. De oplossing biedt een gebruiksvriendelijke publicatietool met een mooie koppeling naar de werkenbij-site. Een groot voordeel is dat de website veel mogelijkheden biedt voor visuele communicatie, zoals gebruik van foto en video. En aangezien de doelgroep liever video kijkt dan een vacaturetekst leest, is het toevoegen van een video aan een vacaturetekst een pluspunt. Naast een mooie ‘voorkant’ die volledig in onze huisstijl is, is ook de ‘achterkant’ gebruiksvriendelijk. De implementatie is vorig jaar goed verlopen en de samenwerking is prettig. Als we een vraag hebben wordt er snel geschakeld en meegedacht. Een wens voor de toekomst is de toevoeging van een CRM-tool aan het systeem, waarbij je de mogelijkheid hebt tot talentenpooling om onder andere kandidaten meer te kunnen categoriseren.” Daarnaast willen we meer gebruik maken van data, zodat we onze acties beter kunnen monitoren en hierop kunnen sturen.“

Aantrekkelijke werkgever

De gemeente Utrecht is innovatief en koploper als het gaat om nieuwe ontwikkelingen of beleid. Vanuit het opvallende en moderne stadskantoor direct naast station Utrecht Centraal wordt gewerkt voor en met de stad. “Wat ons een aantrekkelijke werkgever maakt is voor iedereen anders, echter we zien een duidelijke rode draad terug in de verhalen van onze collega’s. Zij noemen onder andere de ontwikkelmogelijkheden, de balans tussen werk en privé en flexibel werken. Daarnaast horen we vaak dat medewerkers enthousiast zijn als ze het effect van hun werk terugzien in de stad. Medewerkers krijgen ook de ruimte om meer opgavegericht te werken, waarbij je met verschillende medewerkers vanuit verschillende disciplines naar een vraagstuk kijkt”, aldus Sandra Sluijter.

Tot slot

De gemeente ziet de werkenbij-site als onderdeel van het gehele recruitmentsysteem. Sandra Pieterse: “We kunnen niet zonder een goede vacaturesite. Kandidaten moeten vacatures goed kunnen vinden, maar als werkgever willen we laten zien wie we zijn en wat we te bieden hebben als organisatie. Een recruitmenttool, is daarbij onmisbaar.” Sandra heeft nog een tip voor organisaties die ook op zoek zijn naar nieuwe middelen: “Als je zo’n traject in gaat, verdiep je dan in wat er op de markt is en test van tevoren actief bij collegaorganisaties hoe het werkt, hoe het eruit ziet en wat je nodig hebt voor je werkproces. Het aanbesteden van een recruitmentoplossing is een momentopname, dus kijk niet alleen naar dit moment, maar ook naar de toekomst en waar je als organisatie naar toe wil, en welke ambitie je hebt voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Dan biedt een recruitmentoplossing meerwaarde.”

Dit artikel is verschenen in de juni editie van het magazine van Driessen Groep.

Deel deze pagina
Lieke Jansen
Als hoofdredacteur van het magazine van Driessen Groep zit schrijven Lieke in het bloed. Dagelijks is ze bezig met het creëren van content in de breedste zin van het woord om Driessen Groep en de bedrijven die er onderdeel van zijn iedere dag een beetje beter bekend te maken.
Meer van deze auteur