Miriam van den Broek
Teammanager flex overheid en cultuur
Column   |  vrijdag 15 maart 2019
434 × gelezen

Verjaardagsfeestje


Waar men in het verleden slechts voor een goed salaris en een dienstverband tot aan het pensioen ging, moet een werkgever in deze tijd een uitgebreid palet op maat in huis hebben om als aantrekkelijk werkgever de verleidingsdans positief af te sluiten.

Een kandidaat anno nu wil “ergens” bij horen. Een dynamische organisatie die innovatief te werk gaat en waar je je kunt blijven ontwikkelen. Een club waar je trots op bent. Daarnaast kiest men steeds vaker voor een organisatie die bijdraagt, een duidelijke visie heeft en de werknemer als groot goed beschouwt. Des te meer reden om je als werkgever te identificeren met de beoogde potentiële medewerker. Hoe aantrekkelijk ben je voor de huidige en toekomstige populatie?

Werkgeversmerk

Employer branding, oftewel een werkgeversmerk zijn, is een onderwerp dat bij veel organisaties hoog op de HR-agenda staat Het heeft behoorlijk wat voeten in de aarde en brengt de nodige kosten, energie en tijd met zich mee om de gewenste branding te krijgen. Vaak een jarenlang proces.

Maak het verschil

Een gedegen aanpak is dus cruciaal. Stel jezelf en je collega’s allereerst de vraag wat jouw organisatie de moeite waard maakt om voor te werken. In recruitmentland noemt men dit de Employer Value Propostion. Het type organisatie, carrièremogelijkheden, de voorwaarden en hoe de huidige medewerkers de organisatie ervaren zijn de belangrijkste pijlers om vandaaruit deze propostion per doelgroep te bepalen. De inhoud van het werk bepaalt de Job Value Proposition, de aantrekkelijkheid die een bepaalde baan binnen de organisatie met zich mee brengt. Zorg ervoor dat je onderscheidend bent van de rest van de boulevard. Wees hierin relevant en geloofwaardig.

Verjaardagsfeestje

Een employer branding strategie is niet van vandaag op morgen gerealiseerd en vergt een lange termijn visie en een dynamische aanpak. Om die reden belanden plannen en goedbedoelde initiatieven dan ook vaak op de onderste plank. Anderzijds kun je heel hard werken en investeren aan een aantrekkelijke uitstraling, maar wat nog meer van belang is, is dat je er ook naar handelt. Een perfecte employer branding schept torenhoge verwachtingen en vaak komen kandidaten dan ook bedrogen uit. Daarnaast moet je ervoor moeten zorgen dat de huidige populatie op verjaardagsfeestjes lovend is over het werken bij de organisatie.

Weet u hoeveel nieuwe talenten op deze wijze bij u in dienst zijn gekomen? Vergeet ook de kandidaten, die al dan niet geschikt zijn. Ook zij zullen uw organisatie aan, dan wel afraden op al die feestjes op basis van hun candidate experience. Is dit dan het perfecte instrument om op een kortere termijn de aantrekkelijkheid van de organisatie sterk te beïnvloeden? Meer daarover leest u in de volgende column.

Deze column is geschreven voor Miriam van den Broek, teammanager flex overheid & cultuur en Rachel Janssen, senior adviseur recruitment bij Driessen.

Deel deze pagina