Redactie
Publiek Perspectief
Column   |  maandag 13 mei 2019
665 × gelezen

Was werken maar zo eenvoudig als sporten!


Vorige week woensdag zat ik, samen met 5,4 miljoen andere Nederlanders, in spanning te kijken naar de “thriller” Ajax – Tottenham Hotspur. Op basis van de historie in alle Europese clubcompetities werd de kans dat Ajax een finaleplek zou bemachtigen op 88% geschat en tot de zesennegentigste minuut leek deze voorspelling uit te gaan komen. Maar zoals Jack van Gelder in de rust al zei: “De wedstrijd is pas gespeeld als de laatste minuut voorbij is”. Iets met een spijker en een kop…

Sport wordt vaak als metafoor gebruikt in het bedrijfsleven en op events van Driessen Groep hebben wij regelmatig sprekers uit de sportwereld te gast. Sport is een populair gespreksonderwerp en spreekt tot de verbeelding. Uitleggen waarom een goede samenwerking en vertrouwen in elkaar zo belangrijk zijn in een team wordt bijvoorbeeld een stuk overtuigender wanneer Björn Kuipers tijdens het jaarcongres van Driessen Groep een filmpje laat zien waarin hij binnen een paar seconden moet beslissen of hij een penalty geeft of niet op basis van input van zijn collega’s aan de zijlijn.

Winnen en verliezen

Het concept achter de meeste sporten is eigenlijk heel eenvoudig: je traint voor een bepaalde wedstrijd, speelt de wedstrijd, wint of verliest deze, analyseert de uitkomsten en neemt de lessons learned mee in je volgende training. Natuurlijk is het leiden van een organisatie niet hetzelfde als een voetbalwedstrijd, maar in de basis werkt dit natuurlijk ook in het bedrijfsleven zo. Goede voorbereidingen vooraf en scherpe analyses van gespeelde wedstrijden zijn ook hier essentieel om te kunnen groeien.

Je hoopt natuurlijk dat de uitkomsten van iedere wedstrijd die je speelt positief zijn. Maar, net als sporters, moeten organisaties ook af en toe dealen met verlies. En beide uitkomsten zorgen voor verschillende emoties. Zo is bij Driessen de hele organisatie in extase wanneer een aanbesteding aan ons wordt gegund, maar kunnen we met zijn allen ook flink balen wanneer dit niet het geval is. Het voelt op zo’n moment echt als het winnen of verliezen van een belangrijke wedstrijd.

Juichmomentjes

Laatst sprak ik iemand die zulke situaties gekscherend ook wel eens een juichmomentje noemt: iets niet winnen of niet helemaal goed doen, betekent namelijk indirect een kans zijn om jezelf nóg verder te kunnen verbeteren. En dat is het juichen waard. Het gaat hierbij om de mindset waarmee je naar het verlies kijkt en hoe je hier vervolgens mee omgaat.

Ik begrijp echter ook dat Ajax afgelopen woensdag niet zat te wachten op een preek over juichmomentjes. Zeker wanneer je vol overgave en passie in de wedstrijd zat, zijn emoties als teleurstelling, boosheid of verdriet in het begin dominant. En die emoties mogen er ook zijn. Maar wanneer je deze uiteindelijk om kunt zetten in strijdbaarheid en wilskracht, kun je er ook veel van leren. Bovendien heb je, wanneer je als sporter of organisatie op een dergelijk hoog niveau meespeelt, niet de luxe om lang stil te blijven staan en terug te kijken. Je moet al snel weer vooruit gaan denken en je voorbereiden op de volgende wedstrijd. The show must go on.

Uiteindelijk zal de teleurstelling en boosheid plaatsmaken voor trots. Trots op de knappe prestatie die je, ondanks het verlies, hebt geleverd. Trots op de passie waarmee je collega’s in de wedstrijd zaten. En juist door af en toe iets te verliezen (en daar vervolgens van te leren), denk ik dat je als organisatie of als team nóg beter en sterker wordt!

Deze column is geschreven door Manon Gommans, projectmanager bij Driessen.

Deel deze pagina